måndag 29 december 2014

Jullovet

Oj, jag tog visst jullov från bloggen.

Vi har firat uppesittarkväll hemma hos oss. Julafton hos Jannes syster. Juldag hos min pappa. Annandag hos min syster. Och sen tredjedag jul och de andra dagarna hemma i soffan.


Julfika hos pappa på juldagen. Han hade bakat Pluras mandelmusslor och till dem fick vi vispgrädde och hallon plockade längs stigen ned mot sjön vid sommarstugan. Det smakade fantastiskt och jag blev mycket imponerad av bakskickligheten. 

Min syster och jag hade med kakor i fina plåtburkar. Det visade sig att vi bakat samma sort. Kolasnittar.

Men hon hade också bakat biskvier med två sorters fyllning, drömmar och saffransdrömmar, himmelriket rätt in i munnen.



All den goda julmaten. Där till höger skymtar något viktigt, och gott. Brysselkålen!



Lillkusinen hade varit ute och shoppat till sina storkusiner. Stora fluffiga paket med namnen tydligt skrivna på varje. Vad kan det vara i?

Fleecefiltar med hästar på och gosigt ludd på andra sidan. Så skönt i vinterkylan.



Vi spelade Yatzy och Den försvunna diamanten, löste korsord, drack glögg och åt knäck så det knakade i käkarna.



Eftersom lillkusinen fyller år på självaste nyårsafton firar vi alltid henne lite i förskott när vi alla är samlade för julfirande. I år blev tårtan ovanligt vacker med en enhörning ritad med rosa, lila och blå glittercreme.



Väl hemma igen föll snön och temperaturen. Det blev vitt, tyst och vackert ute.

Vi fyllde på frön i fågelhuset och slängde ut äpplen till koltrastarna.



Ibland lägger jag kastanjer eller kottar mellan adventsljusen. I år blev det kvistar från julgranen. De barrar lika mycket som själva granen gör. 



Det här vita vintervädret kunde gärna få stanna ett tag tycker jag. 

Ett fint lager snö, skottat och fixat överallt och så några minusgrader på det. Så kan det vara ute ända fram till mitten av februari om jag får bestämma. Klar, krispig luft, ljust och mjukt ute och snön bäddar in alla ljud i ett bomullstäcke.

God fortsättning!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar