onsdag 10 december 2014

Knäcken med den magiska ingrediensen

Jag tänkte koka en omgång knäck nu när det snart är Lucia och julafton bara två veckor bort.



Eftersom vissa saker ska vara lika varje år tog jag fram min plåtburk som alltid innehåller knäck när det är jul.



Jaha, det visade sig att lite av den förra julens knäck låg kvar i lådan.



Ett år gammal knäck men jag ser ingen mögelpåväxt. Den ser bara lite torr ut på ytan men jag var inte så sugen på att smaka så jag slängde den.



Fram med nya fina formar.



Knäcken kokar på spisen.

Enklast tänkbara recept som jag använder år efter år. Man behöver bara tänka 2 av allt.

2 dl grädde
2 dl socker
2 dl sirap
Koka i 2 x 20 minuter. Efter 20 minuter måste man ha lite koll och efter 30 kan det vara bra med några kulprov, ni vet, droppa lite smet i kallvatten och när det går att rulla till en kula är knäcken klar.



Hackad mandel i knäcken tycker jag hör till. Om man slänger i mandeln när knäcken kokat klart blir den knaprig och inte seg.



Ett fiffigt trick för att få de små flygiga formarna att stå still när man ska få i knäcksmeten är att lägga en liten mandelflisa i botten som tyngd. 



Där har vi den magiska ingrediensen som jag använde i knäcken förra julen och vi blev helt sålda. Det ger en väldigt god smak och det räcker med en enda kapsyl för att höja knäcken smakmässigt. 

Nu väntar jag bara på att de ska svalna och stelna så jag kan provsmaka. 

Några styck....många!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar