tisdag 9 december 2014

Tre soppor



En dag när vi var hemma båda två och kom på att vi var hungriga slog det mig att vi hade tre sorters soppa i frysen. Bara att tina i varsin kastrull och till soppan en grov macka med smulig prästost och njuta.

Broccolisoppa, morotssoppa och linssoppa. Jag kan inte säga vilken som är godast men linssoppan har ju lite mer tuggmotstånd och kryddor, så kanske den då.

Jag tycker att det är så himla gott och smidigt med soppa. Soppa och macka och så är man mätt och står sig bra till nästa gång man ska äta. Jag skulle lätt kunna äta soppa till lunch varenda dag. 

Hur som helst är det vardagslyx att kunna få triss i soppor till lunch bara sådär. Det känns onekligen lite lyxigt att bara gå till frysen och välja bland tre fyra olika smaker, eller som nu då, ta alla tre på en gång.

Jag fryser in i gamla glasslådor men värmer aldrig maten i plastlådorna. Vid värme fälls ftalater och andra giftigheter ut och det vill man ju undvika att få i sig. Samma sak med plastflaskor med dryck som blir stående i en varm bil en sommardag. Det kan bli bastuvarmt i bilen och att dricka ur dem efter den uppvärmningen är inte att tänka på för min del. Jag har alltid med mig vatten i glasflaska och det går finfint. Det är klart att jag också köper vatten i plastflaska ibland när inget annat är möjligt, men jag väljer helst glas om det går. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar