torsdag 21 maj 2015

Allt det gröna

Den här tiden när allt knoppas, slår ut och blommar är så otroligt härlig och livgivande tycker jag. De gröna nyanserna är oändliga tycks det när man tittar ut över skog och mark. Samma sak är det i trädgården nu, den ena gröna tonen efter den andra, även om det är mycket illgrönt och ljusgrönt (be mig inte definiera skillnaden mellan dessa två).

Konstigt nog är jag jättetrött på våren och vill bara gå och lägga mig. Tur att det går över. Fast jag tror att det har med pollensäsongen att göra. All medicin gör mig lite mör.

Titta noga på alla bilderna nedan så ser man banne mig pollenkorn på varenda blad!



Lupinerna med sin gulvita mitt.



Mynta, flera olika toner av grön och med det snygga violetta som bryter av.



Brännässlor, jo då de finns också i vår trädgård. Inte i nån vidare omfattning men de drar ju till sig många bin och fjärilar så varför inte. Vackert gröna de också. För att inte tala om allt sött ludd på bladen.



Klätterhortensians blomknoppar som snart är redo att slå ut.



Lite undanskymt bakom en rhododendron kommer luktärten upp. Fast det är en perenn luktärt som återkommer år efter år och tyvärr är den doftlös. Men inte ett dugg mindre vacker för det.



Granskotten tillhör också de mest ljusgröna spretiga inslagen i naturen just nu. Så himla vackert mot en bakgrund av de gamla granbarren i mörkare grönt.



Visst var det så, pollen på varenda bild?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar