måndag 18 maj 2015

Utmaningen i maj

Creative unblock, detta utmärkta sätt att få fart på kreativiteten som jag började med i januari fortsätter och nu är vi inne i maj. Ni kan läsa mer om det HÄR eller i högerspalten.

Utmaningen för maj månad var att ta en tärning och slå med den två gånger. De siffror man fick fram skulle motsvara tid. Jag slog en etta och sen en tvåa vilket då motsvarar 12 minuter.


Sen skulle man välja valfritt färdmedel, till fots, cykel, bil, båt eller vad man kan tänka sig och sen färdas i valfri riktning i det antal minuter man slagit med tärningen.



Väl framme på platsen ska man stanna. 

Se sig omkring.

Suga in atmosfären och gärna lyssna, dofta och andas djupt.

Så här såg det ut 12 minuter med cykel hemifrån mig och ja, jag cyklade långsamt. Varför ha nån brådska liksom? Solen sken ju.



Det är fritt fram att fotografera, skissa och kanske plocka saker från platsen (om det inte är någon annans ägodelar såklart, ni fattar vad jag menar, en kotte, en pinne, ett löv) och memorera atmosfären noga.



Sen får man stanna precis så länge man vill, eller åka hem och bara fundera på platsen.



Till sist kanske en kreativ inspirationsprocess inleds och man kommer på exakt precis vad man ska göra för konstverk för maj månads Creative unblock-utmaning.

Jag vet då rakt inte vad jag ska göra, än.

Men det var fint i den lilla björkdungen med illgrönt gräs och de svartvita stammarna.
Precis efter att jag passerat dungen kom en rad med gator som hette Hallonstigen, Jordgubbsstigen och Plommonstigen. Kanske kan det ge lite inspiration? Vi får väl se.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar