måndag 13 februari 2017

Till middag idag

Till middag idag blir det rester från en annan dag. Pizzarester som låg i frysen i väntan på att bli uppätna en dag som idag. Vi slänger inte gärna mat i det här huset. Det händer bara om den blivit gammal. Som häromdagen då jag fick slänga nån deciliter turkisk yoghurt som fått ett lite ludet täcke i burken.

Jag kan inte förstå hur man kan slänga matrester som skulle bli en perfekt portion som bara kan ligga i frysen och vänta. Den kan komma väl till pass en dag när man mår dåligt och kanske har feber och inte orkar laga mat. Då om nånsin behöver man lite vällagad mat och inte nåt från McDonalds. Eller nån dag när man kommer hem sent, är jättehungrig och inte har något att laga mat av. Perfekt då med en burk färdiglagat i frysen, bara att köra i micron eller ugnen.

Ibland har vi restfest på menyn. Då plockar vi ut diverse olika färdiga lådor ur frysen och så får man som en buffé av goda rätter. De har ju begränsad hållbarhet i frysen och jag vill inte att de ska bli för gamla i frysen heller, så jag måste slänga mat i alla fall.

Jag fryser in allt jag kan. För några veckor sen gjorde jag dragonkyckling och det blev färsk dragon över. Den är ju rätt intensiv i smaken. Jag skördade bladen och fryste in till en framtida hemgjord bearnaise. Det kommer att bli gott.


Det här är en ostpizza med extra allt på. 

Tomatsås med rökt paprikakrydda, rödlök, kronärtskocksbottnar, strimlad rökt fläskfilé, färska champinjoner, lite majs, soltorkade tomater och en bit fläskkarré som fanns kvar från en annan dag. Och så oregano och ännu lite mer ost på toppen.

Botten är alltså av ost.

Vi hyvlade nån reaost vi hittat på Coop. Den hade inte så hög fetthalt vilket gjorde att den höll ihop väldigt bra. Annars kan osten flyta ut nåt hejdlöst. Två lager hyvlad ost som botten och ett tredje lager som en liten kant. Grädda 8-10 min i 200-225 och sen får den komma ut och svalna ganska mycket innan all fyllning läggs på. Sen in igen tills den ser färdig ut. 

Vem behöver degbotten liksom? Det är ju allt det goda på pizzan, och osten, man vill åt ändå. Iallafall jag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar