onsdag 21 januari 2015

Creative unblock

Efter utställningen på Konstaftonen i november var det som att luften gick ur mig och jag kunde inte komma på något kul att göra på mitt konstkontor. Hur jag än tänkte kom jag ingen vart. Jag gav mig själv ledigt på obestämd tid och tänkte att jag nog skulle komma på något tids nog. Men veckorna gick och plötsligt var det ett nytt år.

Bloggaren The jealous curator , som jag verkligen kan rekommendera för alla er som är det minsta intresserade av konst i alla dess former, skrev ett inlägg nu i januari och utlyste ett gemensamt projekt för att få kreativiteten att släppa loss. Varje månad hela året kommer ett nytt projekt och det här lät ju som himmelriket för mig som verkligen var blockerad och inte kom på nånting kul att jobba med.

Bakom The jealous curator står designern Danielle Krysa och hon har bland annat skrivit en bok som heter just Creative unblock där olika konstnärer ger tips om sätt att få igång kreativiteten och skaparkraften när idéerna lyser med sin frånvaro. Från den boken har hon nu valt ut 12 olika kapitel och det första är det projekt som nu är i full gång.

Tanken med januariprojektet är att välja en svartvit bild, foto eller teckning, och sedan modifiera den på 50 olika sätt. Med olika färger, material och metoder. Det här kändes verkligen som en inspirerande idé och jag valde min bild.

För er som hänger på Instagram kan ni på #creativeunblock se hur olika konstnärer har tänkt kring det här temat och hur de har inspirerats att uttrycka sig.


Det är den här drömska unga fröken som ska stå modell för mina 50 olika bilder med samma motiv men med olika teman, färger, metoder och material. 



Jag fixade 50 kopior för att lätt kunna jobba med projektet. Nu är jag så himla sugen på att sätta igång. 

Om man ska begränsa sig lite kan man välja endast ett fåtal färger att arbeta med. Till exempel grönt och blått, silver och rött, bara två tuschpennor eller två kritor. Det var utgångspunkten i utmaningen, att just begränsa sig en aning, men man får ju göra som man vill. Jag tror jag vill göra tvärtom och använda många färger. Fast jag får se hur det utvecklar sig när jag börjar. 

Snart kommer jag sitta och fundera och prova mig fram med tuschpennor, kritor, garn, papper, paljetter och tyg. Åh som jag vill att börja nu! Med detsamma.

Jag hoppas att det här projektet leder till en kreativ avblockering och till en hel radda fina bilder att vara nöjd med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar