fredag 13 februari 2015

Tegel i motljus



Det är ju ingen hemlighet att jag tycker det är snyggt med rost, avskavd färg och slitna ytor. 

Det här finns också med på min snygg-lista, tegel. Den här röda sortens gammalt tegel ska det vara.



Morgonsolen strålar och i motljus blir väggen om möjligt ännu snyggare då varenda hack och skarv och flisa syns.



Det här snygga teglet sitter på en gammal industrilokal och om man tittar just på sådana runt om i hela Sverige så har de ett gemensamt, om de är tillräckligt gamla är de också oerhört välbyggda pampiga hus av rödtegel, med snygga inramningar och dekorationer runt fönster, dörrar och takutsprång. 

Det är ett tips att lyfta blicken bara lite grann och titta upp mot taken när man går i sin hemstad eller i nån annan stad. Herre min je så mycket fint man dekorerade husen med förr i världen! Otäcka gargoylehuvuden, lagerkransar, vindruvsklasar, örnar och vingar och andra ornament.Vilket hantverkskunnande, vilken yrkesstolthet. 

Industribyggnader - fina grejer!

2 kommentarer:

  1. Vackert! Underbart ljus du har fångat där på bilderna. Jag kan också gå igång på sådant husfasader och gatusten... tänk så många vackra ting det finns ibland oss.

    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att titta lite mer nog på sin omgivning så finns allt det vackra där, redo att fotograferas. I en vattenpöl, på en husvägg eller på betonggolv som jag kommer att skriva om framöver.

      Radera