söndag 24 maj 2015

16 x lördag i hänryckning

En lördag, men inte vilken lördag som helst utan pingstafton. Pingst är hänryckningens tid och det var sannerligen en strålande dag att ryckas hän. Blomningen, allt det gröna, fåglarnas kvitter och alla dofter från marken när solen värmer upp jord och gräs.



Jag inledde som alltid med kaffe. Det är en god start på dagen.



Det var Göteborgsvarvet på tv men jag rycktes inte hän av det utan gick ut i trädgården istället.



Jag plockade späda rabarber och varvade med jordgubbar. Paj till efterrätt.



Jag plockade några späda fina liljekonvaljer också. De är så fina och doftar så ljuvligt men om jag tar in för många får jag astma. Bara några få i ett litet glas fick det bli.



Så här såg Milo ut nästan hela dagen. På en säng, stängda ögon och utsträckta ben.



Jag plockade lite mer blommor och gjorde en liten vas med blommor ute. Nu ska det ju varken regna eller blåsa storm på flera dagar så den ska nog hålla sig fin.



Planteringsjord och krukor. Kalebassen fick ny större kruka och tomaterna lite gödsel.



Den här stickiga men snygga plantan fick äntligen komma ut från altanen ut i solljuset  och luften.



Klematisen blommar som en kaskad av blått från spaljén.



Äppelträden!



Kabbelekan vid dammen står och lyser upp den lite skuggiga platsen bakom stora buskar.



Olika sorters kål och gurka. Jag väntar otåligt på fler blad och varmare väder så de kan planteras ut.



Olivträden i sina krukor är också ute ur vinterförvaringen. Jag har beskurit dem hårt och hoppas att det är lite liv i dem så de inte dör nu. Håller tummarna. 



Himlen var väldigt blå. Månens skära precis till höger om molnen. Jag kan sitta hur länge som helst och titta på molnen som far fram över himlen och se hur de formar sig till olika figurer i fantasin. Fint.



Sen blev det kväll och mina fina döttrar var här och åt middag innan Eurovision Song Contest började. Vi tyckte de flesta låtarna var rätt trista och slätstrukna.



Efter jättemånga timmar vann han till sist, Måns Zelmerlöw, som vi hade hoppats och trott. Kvart i två släckte jag lampan och en lång dag var till ända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar