tisdag 18 augusti 2015

Uppfriskande

Det är onekligen uppfriskande att tänka till lite extra kring vad man faktiskt gillar här i livet.

Och ogillar.

På min GILLA-lista kommer därför:

Min älskling och mina barn.
Kycklingsallad med mangoraja som jag skulle kunna äta nästan varje dag.
Rosévin till ovan nämnda sallad.

Papper, papper, alla former av papper, mmmm.
Sax, skalpell och lim till ovan nämnda papper.
Kesoplättar med vaniljkvarg och bär.

Netflix och HBO.
Mina Riekerflipflop som varit på återupplivning hos skomakaren så de ska överleva resten av sommaren.
Kaffe, alla former av kaffe.

Katter, och mest av allt vår svartvita lurk som helst vill vara ute hela nätterna och sen sova i garderoben om dagarna.
Restaurangbesök med lyxen att slippa handla, laga, duka och diska.
Böcker av alla de slag, både nya från bokhandeln och gamla från dammiga antikvariat.

Kärlek av alla sorter, vem tycker inte att regnbågen är vacker?
Att vara hemma, ute och inne, det gillar jag skarpt.
Roliga klipp på Youtube, gärna med katter, barn och turkiska dödsmetallband.

På min OGILLA-lista hamnar:

Folk som går omkring i livet och tror att de är lite viktigare och lite förmer än alla andra.
Fiskpudding.
Konjak.

Städning, detta nödvändiga men så tråkiga.
Avloppsrensning med efterföljande vattenläckage som man inte kan fixa själv.
Bananer, både på längden och tvären.

Debattprogram i tv där de bara pratar i munnen på varandra och inte hinner komma igång förrän de ska byta ämne.
Stela, för tajta byxor utan någon som helst tillstymmelse till stretch.
Snapsar, för att de bränner så på vägen ned och för att det känns som de ska komma upp så fort de landat i magen.

Blomflugor som landar i vinet eller kaffet.
När man är ute ett helt gäng och nån säger "Vi tar McDonalds" och så svänger vi in där för att äta.
Föräldrar som är så upptagna av sin mobiltelefon eller ipad att de inte ens märker att deras bebis hänger ut över kanten på barnvagnen, eller redan har ramlat ur och gått därifrån.

Otålighet, intolerans och lättkränkthet.
Folk som jämt vill göra saker för att aktivera sig och som tjatar på mig att hänga på fast jag redan sagt nej tack.
Alla hemskheter som människor gör mot varandra och mot djur och i religionens namn och för pengars skull och för sitt eget höga nöjes skull och för att de kände för det.

Vad gillar ni?

Och vad ogillar ni?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar