onsdag 8 april 2015

Jordtimmen och annat

Här om veckan var det ju Earth Hour då man ska/borde släcka alla lampor och ägna en timme åt vår jord. Det där kan man ju tycka olika om. Jag tycker att det är en manifestation som åtminstone tagit skruv i stora delar av världen (kanske framför allt de delar som använder stora mängder energi på ett slösaktigt sätt) och att det kan vara jättebra att sitta i skenet av levande ljus och spela spel eller prata om varför man har släckt. Men det har väldigt liten reell effekt på klimatet.

För egen del visste jag ju så väl att det var Earth Hour just den här lördagskvällen och ändå glömde jag att släcka när det var dags. Etter en kvart släckte jag allt utom en slinga med LED-lampor och tände några fler ljus istället. Min nedsläckning bottnade mest i att det faktiskt blev väldigt mysigt med alla levande ljus. Jag vill hellre försöka göra gott hela året genom att åka buss och tåg istället för bil, när det går. Hellre köpa närodlat och klimatsmart än sånt som flugit över halva jorden. Men Earth Hour kan fungera som en ögonöppnare för att vi faktiskt utnyttjar jordens resurser på ett helt orimligt sätt. Då kan man ta sig en funderare under den timmen och kanske komma fram till vad man själv kan ändra på.

Jag läste i tidningen att de senaste tre åren har det inte kunnat märkas av någon som helst sänkning i elförbrukningen i Sverige under den timme Earth Hour pågår. Det måste ju betyda att de allra flesta svenskar struntar i att släcka och effekten av manifestationen uteblivit.

Jag har i alla fall försökt att tänka på hur jag kan bidra till att minska påfrestningarna på miljön. Jag sopsorterar så mycket jag bara orkar. Jag skulle kunna tänka mig en varmkompost men kan inte tillräckligt mycket om det ännu. Här hemma körs diskmaskinen först när den är full, samma med tvättmaskinen. Tvätten torkas ute under vår, sommar och höst men körs en stund i torktumlaren efteråt för att få bort pollen. Vi har ny kyl och frys med högsta miljöklassning och detsamma med tvättmaskin och tumlare. Jag skulle också vilja ha en hybridbil om vi nu måste ha bil, men de är fortfarande löjligt dyra. Jag slänger nästan aldrig mat utan äter konstiga kombinationer till lunch ibland. Så blir det när man har småskvättar av middagar kvar i skålar och burkar i kylen.

Att läsa på förpackningarna i mataffären har verkligen blivit en ögonöppnare för mig i alla fall. Till exempel ett smörgåspålägg med rökt skinka som hette Svensk gårdsskinka eller Herrgårdsskinka eller nåt visade sig innehålla kött från Polen och Tyskland. Man kan ju lätt förledas att tro att det är svensk skinka i produkten men icke då. Jag trodde då det iallafall. Jag lusläser på förpackningarna numera och det blir ibland lite tröttsamt men jag lär mig ju också vilka produkter jag vill köpa och inte.

Man kan ju lätt bli lite blasé och tänka att det inte spelar någon roll vad lilla jag gör i min lilla vrå av världen när stora industrier och kraftverk bolmar ut föroreningar i luften och all världens samlade biltrafik, kollektivtrafik och yrkestrafik vräker ut avgaser, om än reglerade enligt lag. Vad spelar det då för roll att jag cyklar till stan istället för att ta bilen? I det stora hela är det förstås en droppe i havet men det är ändå ett bidrag som ger mig sinnesro. Fast samtidigt har jag flugit flygplan flera gånger senaste året. Dåligt!

Hur gör ni?

Om man tänker efter gör man så gott man kan, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar