onsdag 1 april 2015

Vi måste prata om True Detective nu

Jag skrev ju tidigare i år om hur besatt jag blivit av att streama avsnitt på avsnitt av Game of Thrones. Nu när jag sett alla avsnitt väntar jag ju otåligt på säsong 5 som börjar sändas nu i april.

Under tiden har jag en grym kärleksaffär med den här serien. Säsong 2 kommer snart, eller finns fast bara i USA eller nåt. Gud som jag längtar!

True Detective.

Om ni inte har sett den, den går på SVT på tisdagar, så kan ni se den på SVT Play. Gör det! Jag menar det verkligen. Gör det.

Det är en suggestiv, tung, sorglig och ödslig berättelse om två poliser på mitten av nittiotalet och deras svåra arbete med att lösa fall med mördade kvinnor, försvunna barn och samtidigt som de försöker lösa alla dessa brott och söka ledtrådar, faller deras egna liv samman på olika vis. Samtidigt får man följa dessa två poliser i nutid då deras gamla fall granskas och deras samarbete utreds. Detta samtidigt som den ena polisen själv fortsätter utredningarna som han tror inte är lösta ännu. Mycket fram och tillbaka mellan då och nu och hela tiden avslöjas nya händelser och intriger som leder in på nya spår. Herre jisses vad de lyckas hålla spänningen på topp.

Och jisses vad jag vill se säsong 2 nu!

Dessutom, som ett stort plus är inledningen så infernaliskt snygg så man bara vill ... skrika, gråta, fota av den från datorn eller önska att man kommit på det själv.

Dessutom är Matthew McConaughey med i huvudrollen som den ena polisen. Den andra spelas av Woody Harrelson. Matthew McConaughey har tidigare inte varit min favorit precis, MEN i den här serien är han lysande, bäst av de bästa och ser precis lika påtänd och galen ut som han kan tros vara, och kanske är, eller kanske inte.

Bara plus alltså för True Detective.

Kolla in den snygga inledningen nedan. (som jag fotat av från datorn) eller gå in på svt play och se hela serien.


































Förstår ni nu att jag tycker att det här är så supersnyggt och en så skitsnygg inledning av en serie?Gudars alltså med dessa bilder i lager på lager och med den musiken, som handlar om torra öknar, gamla benknotor och förgiftad mark. Det blir en riktigt bra helhet och man blir infernaliskt sugen på att se avsnitt efter avsnitt.

Sa jag att ni borde se den?

2 kommentarer:

  1. Jaaa! Den är SÅÅÅÅÅÅÅÅ bra! Det coolaste är ju att det kommer vara helt andra skådisar i nästa säsong, även om jag håller mad dig om att Matthew McCougnahey är sanslöst bra i denna serien.
    Vem kunde tro det på den tiden när han bara var en smilande tvättbrädemage?
    Vill du ha ett tips på en annan GRYM serie så kolla in The Killing med Joel Kinnaman (crush... <3)
    och Mireille Enos. Du kommer inte bli besviken. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur är det man brukar säga Susanne? Great minds think alike! Eller hur!
      The Killing har jag sett en del av men inte följt varje avsnitt. Tack för tipset.
      Jaha ja, crush på Joel....ungefär som min på Matthew McConaughey då!?

      Radera