söndag 21 juni 2015

Att klä ut sig

När jag var liten hade jag och min syster en låda med utklädningskläder att rota i och leka med. När mina barn var små fixade jag en likadan låda till dem att botanisera i när de kände för att byta skepnad och utseende.

Den lådan har jag kvar och nu var det dags att ta in allt, gå igenom det och tvätta det som gick. Resten torkade jag av och skorna putsades.

Det var väldigt roligt att gå igenom den här lådan också. Precis som det var att gå igenom lådorna med bebiskläder som jag gjorde tidigare i slutet av maj. Det kan ni läsa om här om ni missade alla de små mjuka, söta kläderna.


Underbar klänning från 70-talet som jag fyndat. Den var helt oanvänd och kostade 100 kronor. Den hade jag på mig när jag och mitt lag var utklädda till hippies på bowlingjippot Långfredagsslaget som är årligen återkommande här i stan. 

Konceptet är enkelt, klä ut sig, bowla, äta och dricka gott och pris till de tre som placerar sig högst poängmässigt sett OCH till de som har bästa kostym. Roligt!


En annan goding som jag också fyndat och haft på en fest med tema 70-tal.



Volang- och puffärmsblåsa från USA, visserligen inköpt -91 men med starka influenser från 80-talet. Den här har jag på fullaste allvar haft på mig då, på den tiden.



Del av en tysk folkdräkt? Österrike kanske? Jag vet inte, men har köpt den på Myrorna för många år sen och den är i riktigt fint skick.



Äkta vara! Jag har dock varken tjänstepistol eller batong som tillbehör.



Åh, en loppisfyndad nylonskjorta och snygg peruk om man är missnöjd med sin egen frisyr. Passar bra till både hippietema eller 70-talet.



Hur snygg är inte den här då? Kanske lite mer 60-tal över den här men så underbar i snittet och mönstret.



90-talströja. På fullaste allvar är detta en genomskinlig polyestertröja med stretch och pixligt kamouflagemönster. 



Ännu en 90-talspärla, smurfblått täckjackstyg på en KJOL! 



Spetsjacka att ha över en klänning kanske och tillsammans med den somriga hatten blir det en härlig ensemble.



Äkta 60-70-talsskor som man ju inte kan låta bli att älska. Kanariegula och väldigt bekväma.



Ljuva plastskor med stilettklack från 80-talet som är fullständigt omöjliga att ha på sig om man tänkt gå en enda meter.



Äkta krokodil inköpt på loppis och den är sorglig med tanke på krokodilens öde, men samtidigt så jäkla cool och härligt 50-talstantig.

Det finns många fler guldkorn i lådan som till exempel läderstövlar med klossiga 90-talsklackar, pilotglasögon, runda glasögon, små eleganta handskar för den eleganta damen, halsband och armband i plast á la 70-tal. 

Åh så himla kul med en sån här låda. 

Nu vill jag gå på maskerad!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar