måndag 8 juni 2015

Experiment i köket

När det nu ändå blåser halv storm ute varenda dag och syrénerna nästan ligger längs marken och tappar sina fina blomklasar i rasande fart, tänkte jag att jag lika gärna kunde plocka av några blommor och prova att göra syrénsaft som jag bara läst om men aldrig smakat.

Sagt och gjort, ut med sekatören och knipsa av blommor.



Jag gjorde halv sats av saftreceptet för vi dricker ju knappt saft i det här huset och inte äter vi socker heller.

Enligt receptet skulle det vara 40 blomklasar så jag tog 20.



Enligt receptet skulle det vara två citroner, både skal och saft. Jag tog tre lime eftersom det var det som fanns hemma. De var bleka och lite gamla och lite trista i skalet men med mycket saft i.



Två liter vatten och 1 kg socker enligt recept. Jag tog en dryg liter och 500 gram socker. Eftersom vi inte använder socker så fick jag ta farinsocker som stod undangömt på en hylla sen julens Irish coffee.
Det kanske blir mindre elegant färg på saften med den här bruna sockerlagen men jag tror smaken av syrén slår igenom ändå. 

Hur som helst blandas allt detta i en hink eller stor kastrull genom att hälla den varma sockerlagen över blommorna som man har skakat så det inte finns några djur i dem. Det gjorde inte jag, herregud naturen hade ju skakat dem sönder och samman så inte en skalbagge syntes till. Sen häller man över citronskal och saft och gärna citronsyra också. Det hade jag inte hemma så det fick gå ändå.

Nu ska saften stå svalt i fyra dagar och röras om en gång om dagen. Spännande. Tre dagar kvar till färdigt resultat. Jag är mest spänd på hur det ska smaka. Ja, jag är lite spänd på hur den ska se ut också. Ser det ut som vatten från ett lerigt dike blir det ju inte så aptitligt.

Jag som gillar flädersaft så himla mycket kanske tycker lika mycket om den här blomsaften? 

Jag återkommer med rapport. 

Hiss eller diss.

Efter att jag gjort detta experiment i köket ställde jag saften så svalt jag kunde vilket blev i garaget. Sen fick jag andas både frisk luft och inhalator för jag är rätt så allergisk mot syréner och de där 20 blomklasarna var inte att leka med. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar