söndag 19 juli 2015

Ännu ett kalas

Eftersom jag skjutit upp mitt födelsedagsfirande till nu när det är sommar och varmt och sol (?) så skulle vi ha ytterligare ett kalas och det blev häromdagen. Min pappa, syster och hennes man och barn kom hit och först turistade vi runt här i stan hela dagen. Vi hann med att köpa växter, gå på stan och äta på Robot, leka på den fina lekplatsen i Stadsträdgården, fika och sen åkte vi hem och började förbereda för födelsedagsfirande och middag.


Vi inledde med en skål i cava och cider.



Champagne, cava, prosecco...gott och friskt så här på sommaren. Eller när som helst för den delen.



Lilla dottern firades också lite i efterskott.





Jag fick också ett fint kort som såg lite ut som en brev från kidnappare vid första anblick men det innehöll finfina grejer. Nenna är mitt högst privata smeknamn som bara mina allra närmaste kallar mig. Det är knappt nån annan som ens känner till det. Men nu så...



Vi kokade potatis med massor av dill från trädgårdslandet. Det känns lyxigt att bara kunna gå ut och hämta. Men det är nästan bara dillen som frodas där, allt annat är angripet av myror. 



Så var det dukat och klart för att äta. Åh, gott med grillat, sallad och god sås och till det en slurk rosé.



Firandet är i full gång! Dekorationerna från förra festen hängde kvar, och det får nog hänga resten av sommaren. Visst kan man tycka att vimplar är sååå 2012 eller nåt sånt, men jag tycker att de är fina och festliga. Efter maten blev vi utelåsta på altanen och Lovisa gick in i köket för att fixa.



Sen blev det äntligen dags för överraskningstårtan som det lilla födelsedagsbarnet stod för. En fåret Shauntårta! Chokladbollshuvud, glass, grädde och maränger. Det kan ju inte gå fel.



Goda tillbehör till tårtan, somrigt och gott.



Extra maränger. Maränger kan man aldrig få för många av, speciellt inte till glass. 

Kaffe till tårtan såklart.

Sen pustade vi ut i soffan efter en dag full av upplevelser och all den goda maten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar