lördag 4 juli 2015

Ligga i hängmatta

Alltså vilket väder vi äntligen har fått!

Som jag har längtat. Jag är ju en sån där som fryser mig igenom hela vintern och våren och alltid tror att det är varmare ut än vad det är, så fort solen skiner. Men nu, nu är det bara att sticka fötterna i ett par flipflop och kliva rakt ut i värmen och alla ljuvligheter i trädgården. Smultronschersminen blommar, pionen, rosorna och lavendeln, kattmyntan och daggkåpan. Åh!

Igår kväll åt vi rökta räkor. Egentligen var de inte rökta utan kryddade med rökig paprika och curry. Sen stekte jag dem hastigt i olivolja och vitlök. Mmm, gott tillsammans med baconlindade plommon, knaperstekt kabanosskorv, små goda plommontomater, oliver och hemgjord vitlöksfärskost med dill och gräslök. Till det rosè och öl. Det var nära himmelriket då.


Idag har vi också ätit gott. Gazpacho och knäcke med färskosten från igår till lunch mitt i den hetaste värmen. Till middag rumpstek och hemslagen bea. Återigen himmelrike!

På dagen kom Janne hem med en hängmatta. Det har jag önskat mig länge då den förra var gammal och lite torr i tyget och dessutom hängde ute och blev till en fågeltoalett till sist. Den fick vi slänga och förra sommaren var vi helt utan.

Det är som att sommaren blir lite härligare och somrigare om man har möjlighet att lägga sig i en hängmatta och läsa en bra bok. 

Den här är från Claes Ohlson och kostade 149 kr. Vilket fynd!

Eftersom vädret ser ut att bli toppen även imorgon vet jag redan nu att jag kommer att ligga i hängmattan vid något tillfälle under dagen. Mitt första försök idag slutade med en duns på gräsmattan under. Jag låg raklång och skrattade rakt ut åt eländet. Nästa försök gick mycket bättre. Övning ger färdighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar