onsdag 22 juli 2015

Skogen som inspiration

Utmaningen i juli i creative unblock är att ta sig ut i naturen eller staden, insupa atmosfären och sedan ta med sig något hem.


Jag cyklade till skogen.

Mmm, skogen!



Där låg en kotte på en stubbe.



Själva stubben var jättefin men den gick ju inte att ta med sig hem.





Jag spanade runt lite efter något lite mer lätthanterligt än en stubbe, att ta med mig hem.



Det här tog jag med mig. Snygga saker från skogen. Väl hemma vände och vred jag på allt och blev mest inspirerad av kottarna. Så då valde jag dem.



Själva utmaningen för juli är inte att gå ut och plocka med sig något hem. Nej, det är att inspireras av det man har hittat och sen tillverka en kopia, eller något liknande fast ändå helt annorlunda. Ja ni förstår. 

Inte?

Nej inte jag heller faktiskt.




Jag valde  i alla fall kottarna som mitt tema och har tänkt mig att tillverka kottar av diverse material, som sen ska bli helt annorlunda än vanliga kottar från skogen. 

Tanken är att man ska hitta naturliga saker (kottar) som man tycker är intressanta och sen kopiera objektet på ett onaturligt sätt, måla det realistiskt, skulptera av material man hittar i till exempel köket (plastpåsar, aluminiumfolie, potatis) eller använda färger som inte alls är naturliga för objektet. 

Det lät ju lätt, och lite svårt, fast roligt.

Som vanligt gäller ju en enda regel när det gäller skapande och konst, ingenting är fel eller dåligt, allt är rätt och bra. 

Jag tror jag har en idé om hur mina handgjorda kottar ska se ut men det får vi se framöver. Jag ber att få återkomma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar