torsdag 23 juli 2015

Utmaningen för juli

Så här tidigt i månaden har jag aldrig blivit klar med creative unblock-utmaningen. Men nu är den klar och det blev kottar.



Jag plockade ju lite blandat krafs i skogen men kottarna var de som tilltalade mig mest formmässigt. Kottar är snygga och ganska symmetriska, men inte helt. Tur det för jag är inte så bra på symmetri.



Jag tänkte mig en kotte av handgjort papper så jag rev sönder ett ark som jag gjorde förra sommaren. Papperstillverkningen kan ni läsa mer om här, här, här och här.

Det blev en faslig massa små trekantiga pappersbitar och en himla massa pillande med lim innan den var klar.



Sen provade jag en annan idé som gick ut på att limma fast en lång rad med små...ja vad heter de, de små vingarna?...fjällen? Jag tänkte att det kanske skulle gå fortare än ett i taget.



Första kotten klar.



Andra kotten klar. Den som jag lindade papper runt, det gick lite snabbare faktiskt.



Så var det det här med oväntade och onaturliga material. Så jag tog ett kaffepaket och gjorde en orangerosa kotte.



Den blev ganska svajig och rufsig för kaffepaket har en utsida och en insida i plast och de föll isär så plasten var väldigt tunn när själva kotten skulle tillverkas.



Äsch, varför inte en foliekotte också? 

Lättarbetat material. 

Trodde jag tills jag skulle göra själva vingarna/fjällen. Att klippa i folie var trögt och svårt. 



Här är så kotteskörden. Fler blir det inte. Jag är klar med utmaningen och inväntar augustis nya utmaning.





Som pricken över i:et gjorde jag en av kottarna självlysande. 

Åh självlysande!

Egentligen vill jag nog måla massor av saker självlysande. Det har jag skrivit mer om här.

Älskart.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar