tisdag 2 december 2014

2. 5 saker jag tänkt på idag.

- Jag har tänkt på att jag är jätteglad för att jag har beställt en julklapp på nätet till mig själv. Jag ser fram emot att bli glad och överraskad när jag öppnar den klappen. Det ska bli roligt.



- Jag har tänkt på att det låter olycksbådande och otäckt första måndagen i varje kvartal (igår) när de tutar i de där kriget-kommer-och-faran-över-tutorna. Jag minns att förr i tiden när man använde telefonkatalog, och inte gick in på Eniro eller Hitta, så började katalogen med många sidor om hur man skulle göra om kriget kom. Man skulle ha ficklampa, batterier, mat och vatten för ett par dagar, batteridriven radio och filtar att ta med sig till närmaste skyddsrum. Jag minns också att jag läste de där sidorna nog och med stort intresse och tyckte det var så där skräckhärlig samtidigt som jag försökte memorera alla saker man skulle ha redo.

- Jag har tänkt på hur onödigt det är att pressa tungan mot tänderna när man sover. När jag vaknar har jag tandvärk och kramp i käken och när jag går till tandläkaren för att jag tror att jag har ett hål som behöver lagas säger de att jag pressar tungan mot tänderna är jag sover och borde sluta med det. Jamen, jag sover ju! Det är ju som att säga åt nån som går i sömnen att sluta, eller en som snarkar. Konstruktiva råd vill jag ha. Nu är det mest Alvedon som hjälper till att tillfälligt lösa situationen.

- Jag har tänkt på hur himla gott det alltid är med första koppen kaffe på morgonen, speciellt när man sovit uselt p g a punkten ovan. Kaffe!

- Jag har tänkt på hur sorgligt det är med att julen, och andra högtider också, så lätt förvandlas till något pressande och kravfyllt där det byggs upp skyhöga förväntningar som få kan leva upp till. Om man tittar på reklaminslagen på tv är det lätt att tro att man måste byta soffa till jul, inreda i vintervitt med massor av blommor, ljus och glitter, köpa den där perfekta julklappen till jättemånga människor och det ska gärna vara från elektronikkedjor och kosta skitmycket pengar, att man måste stoppa korv och rulla köttbullar och baka en massa bröd och kakor annars blir det inte jul. Men så är det ju inte.

Det blir jul även om man inte gör ett enda dugg av alla de där sakerna. Jul är ett par dagar i almanackan som passerar förbi även om man vill det eller ej. Det bästa är nog att sätta sig ned och resonera, med sig själv och de man ska fira julen med, om vad som är viktigast. Är det jätteviktigt med gran? Viktigt med skinka, glögg och knäck? Viktigt med julotta, tomtebloss och Kalle Anka? Det visar sig kanske att alla tycker olika och då är det väl en bra idé att de får bidra med just det som de tycker är det viktigaste för att fira en fin och härlig jul. Då blir det troligen en god och glad jul för alla inblandade.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar