söndag 29 december 2013

Kålens lov

Brysselkål, brussel sprouts, choux de Bruxelles, det som jag gillar mest på hela julbordet! Åh, den godaste goda lilla gröna uppenbarelsen, brysselkålen. De är ju som minismå vitkålshuvuden, så fint skirt ljusgröna och perfekta. Och goda! Men ja, jag tycker också att när man kokar dem luktar det lite fis i hela huset. Fast det är det värt alla gånger. Jag vet att långt ifrån alla håller med mig om detta men kål är gott och brysselkål i synnerhet. 

Om jag får äta en enda sak resten av mitt liv måste det bli brysselkål med en klick smör.

Eller kanske lasagne...

Eller oxfilé...

Potatisgratäng...

Svårt det där, men av alla grönsaker då, säger vi, så är brysselkålen ohotad etta. 

Eller sparris...

Eller jordärtskockor...

.......






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar