tisdag 12 augusti 2014

Sväjtz, Scwäjsc, Svejts - fondant och fondue

När vi hade myst klart i Italien och ätit så mycket vällagad och god mat, badat i varma mjuka vågor, solat och läst böcker, sovit gott och tittat på finalen i fotbolls-VM var det dags att åka vidare norrut från Rimini.



Det var skitsvårt att hitta fast vi hade GPS. Vi var utanför kartan till och med!



Nej då, vi hittade. Ända fram till min moster och hennes man i Genève. 

Det är en väldigt vacker stad med väldigt vacker natur runt omkring. Även om jag försöker låta övertygande så ser jag ju själv att det här fotot ser ut som ett bleknat vykort från 70-talet. 

Vi åkte runt och tittade på en massa saker, åt en massa saker och gjorde en massa saker så vi blev trötta och fick gå och vila oss emellanåt, eller spela ett parti Yatzy.



En kväll åkte till en trevlig restaurang och åt en finfin middag. Vi blev bjudna. Man tackar! Trerätters middag som inte fanns på menyn. Ägaren kom och rabblade upp allt som fanns i köket men som inte stod med på menyn. Trots att han pratade engelska pratade han jättefort men vi lyckades beställa ändå.

Carpaccio till förrätt, oxfilé till varmrätt och chokladfondant som efterrätt. Vad de andra åt minns jag inte för jag minns bara min egen mat och hur oerhört god den var.

Chokladfondant.



Mont Blanc, detta förtrollande vackra berg som jag är helt kär i. Det är magiskt vackert att se det från andra sidan Genèvesjön från Jurabergens sida. 

Vi åkte genom Mont Blanc-tunneln på vägen till Genève och då såg man ju såklart absolut ingenting av berget. Jo insidan.



När vi ändå var i Jurabergen och såg dess fantastiska natur och utsikt från några utsiktspunkter så stannade vi och åt lunch på La Barillet som ligger högt uppe i bergen med utsikt mot Mont Blanc. Självklart åt vi en klassisk schweizisk rätt - ostfondue.

Ostfondue. Ahh, himmel! Massor med ost, Gruyere och en eller två andra sorters ost som smälter i en kastrull över öppen låga tillsammans med lite vitlök och vitt vin. Där doppar man bröd och rullar sen hela härligheten i malen svartpeppar. Ett svalt vitt vin till och man är i himmelriket.

Egentligen är det ju bara en förlängning av en varm macka med ost men så mycket trevligare att sitta och pilla med brödet och den lilla gaffeln och doppa och äta.






Vi åkte på utflykt hit också. Vackert slott som inrymde ett museum där de visade papperskonst.

Jamen hallå!

Papperskonst!

Tror ni att jag ville åka dit?



Slottet hade en stor fin kryddträdgård och en stor park med de finaste träd jag sett. Plataner.
De hade bark som såg ut som pusselbitar.

Här går min kära moster och hennes man upp mot slottet och utställningen.

Dagarna i Genève var underbara och vädret var toppen.

Mer om platanerna och utställningen (såklart!) kommer i ett eller flera egna inlägg framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar