torsdag 14 augusti 2014

Världens brantaste järnväg

När vi lämnat Genève och åkt genom de fantastiska landskapen med grönska, berg, vattenfall och höga bergstoppar, kom vi till staden Alpnachstad och världens brantaste järnväg, Pilatusbahnen.

Såklart vi skulle åka!



Alla andra verkade ju våga, så då vågar väl jag med!



Tåget är byggt i sektioner för att passa för den branta vägen upp och ned för berget.



Det här är bara början, men visst ser man att det går uppför.



Då åker vi då. Tågföraren såg ut att vara 18 år gammal och ny på jobbet. Det gjorde mig lite nervös så jag tittade ut på vyerna istället.



Vackert såklart. 

Det fanns många fina blommor längs vägen.



Och söta kor som betade precis intill stup.



Nästa tåg som kämpar uppför backarna bakom oss.



Vackert här också.

Brant.



Det gick att gå upp till toppen också om man var lagd åt det hållet. Till vänster på mitten ser man den lilla gångstigen man fick hålla till godo med då. 



Jo vars, det kunde bli lite brantare ändå.


Just här hänger faktiskt tåget och rälsen ut över branterna och precis efter att jag tagit fotot bytte jag plats med Janne som inte alls brydde sig om hur farligt brant och högt det var utanför fönstret. 

Kallsvetten bröt ut och då var vi uppe på toppen.

Tack och lov.

Vi klev av tåget och solen flödade som smält guld över oss. 

Himmel så vackert, vilken utsikt.

Tänk att jag vågade!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar