fredag 11 oktober 2013

Ett supertungt svart hål har visat sin förstörelsekraft!

Det här med rymden, det återkommer jag ju till med jämna mellanrum och nu gör jag det igen.
Visserligen var det ett tag sen jag läste den här artikeln, men nu när jag såg fotot blev jag påmind om det och måste bara tänka lite på det och våndas lite över det och skriva om det igen.

Det stod i en artikel i DN att ett supertungt svart hål i Vintergatans mitt har visat sin förstörelsekraft. Astronomerna har kunnat se hur ett gasmoln som befunnit sig i närheten trasats sönder vid kontakt med det svarta hålet. Jag citerar: "Allting som kommer för nära ett supertungt svart hål äts obönhörligen upp av hålet."
Just detta gasmoln kommer dock att klara sig ganska bra - förutom att....jag citerar igen: "-Det blir inte uppätet. Det klarar sig precis. Men det dras sönder och blir mer utdraget och tunnare, som spagetti, säger Daniel Dahlin, astronom vid Onsala rymdobservatorium."

Men åh gud, fatta att bli utdragen som spagetti av ett supertungt svart hål i rymden, där ingen kan höra dig gråta och allt detta i Vintergatans mitt, det är ju vår galax. Alltså ganska nära till jorden ändå med rymdmått mätt.

Supertunga svarta hål, stanna där du är!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar