lördag 19 oktober 2013

Inte ett moln på min himmel


Jo ett litet ulligt vitt. Fast nej, så är det inte riktigt.

Det har varit helt osannolikt så många hemska, jobbiga och tragiska händelser som bara staplats på varandra under en lång tid nu.

EN hemsk sak är nog för att man ska bli låg, nedstämd och ledsen och livet blir trögt som sirap. Men nu har det verkligen slagit till rejält. Det gamla talesättet en olycka kommer sällan ensam skulle kunna hänga som en broderad bonad över mitt huvud.

Det här året som gjorde sitt inträde i mitt liv på ett lysande sätt, jag fick ett riktigt glatt besked och tänkte att året skulle bli toppen, har visat sig bli det värsta i mitt liv. Jo, när jag tänker efter, det värsta hittills i mitt liv. Så nu hoppas jag innerligt att det får förbli det värsta året i mitt liv och håller tummarna så det inte väntar ännu värre år framöver. Men jag reser mig igen som Thorsten Flinck skulle ha sagt, jag reser mig igen, men kanske stapplar omkring ett tag på ostadiga ben.

Det är till rubriken jag vill nå, inte ett moln på min himmel, och vägen dit är väl själva livet antar jag. Tiden som läker alla sår får väl göra sitt jobb också och så får jag ta en dag i taget. Nu har jag betat av en hel radda klyschor som man kan ta till när saker och ting är tuffa. Fast det man verkligen måste göra är att låta det ta tid att komma igenom hemskheter. Om man bara sveper bort det, sopar det under mattan och struntar i alla känslor så kommer det ikapp så småningom.

Man måste gråta för att veta hur det känns att bli riktigt glad. Ingen idé att bita ihop, ta sig i kragen, skärpa sig och snäppa upp sig. Jodå, men först ska jag vara ledsen! Jag har läst på Cancerfondens hemsida att obearbetad sorg kan bli till frusen sorg i kroppen och själen och det är mycket svårt att bli av med, att tina upp. Så därför är det bättre att vara i sorg när man är det, än att skjuta upp eller ignorera sorgen för att då riskera att den fryser fast i själen.

Ni hör ju själva, FRUSEN SORG, det låter riktigt hemskt.

Jag har ju i alla fall börjat med terapi nu. Luddterapi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar