tisdag 29 oktober 2013

Varför just en tupp?







Det här måste vara en av de vackraste kyrkorna i Sverige. Den ligger i Floda norr om Göteborg och har ett helt torn av glas. Ja, ni ser rätt, ETT HELT TORN AV GLAS. Så vackert!

Inne i tornet hänger en lampkrona med kristaller eller glasprismor och när man åker förbi på kvällen är ljuset tänt och ändrar färg, ja ändrar färg! Ni förstår själva hur fint det är att se en mörk höstkväll och hur förvånad och glad man blir.

När jag nu ändå är inne på det för mig ovanliga ämnet kyrkor, inte mitt toppintresse, kom jag att tänka en sak jag funderat på flera gånger. 
Varför sitter en tupp i toppen av så många kyrktorn? 
Varför just en tupp? 

Jag var naturligtvis tvungen att ta reda på det, sånt kan jag inte bara släppa. Nu har jag läst på och vet att tuppar finns på cirka 600 kyrkor runt om i Sverige och har prytt kyrktorn sen 1500-talet och är en modenyck som spred sig nere på kontinenten och letade sig upp hit till Norden. Tuppen är en hednisk symbol från vikingatiden och sägs skydda mot åska, storm och andra naturkrafter (passar ju bra då när stormen Simone just dragit förbi) men tuppen är också en kristen symbol som säger att man ska stå fast vid sin tro. 

Jaha, men då så, nu kan jag slappna av och släppa det där med tuppar och bara fortsätta tänka på det fina glastornet i Floda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar