söndag 5 maj 2013

Doften av nytvättat

Jag älskar att tvätta. Det är den av alla hushållssysslor som jag tycker är allra lättast och roligast.

Vilken tur att jag inte behöver ta tvätten med mig till bykhuset och lägga tvätten i blöt, koka stora grytor med vatten, tvätta och skrubba för hand mot tvättbrädan, banka tvätten och sen bära den vattentyngda tvätten till sjön och skölja allt och sen med röda och nariga händer vrida och banka ur allt vatten och hänga upp på tork.

Nej jag bara sorterar tvätten, slänger in i maskinen och fyller på tvätt- och sköljmedel och tvättmaskinen och torktumlaren gör allt det jobbiga. Så här års är det ju toppen att kunna hänga ut tvätten på tork både för att den luktar så gott när man tar in den och man sparar massor av energi på att låta torktumlaren vila. Det är också en obeskrivlig njutning att känna doften av nytvättad tvätt och att få hänga upp den på tork ute i vårvädret. Det är så fint med de vita handdukarna som är bländande rena.

Som sagt, jag gillar tvätt. Speciellt när den är ren ska tilläggas.



 
Ja gräsmattan ser för jäklig ut, jag vet. Vi har tänkt så när det slutar blåsa nån gång. Och det ska helst regna också så marken blir fuktig. Och det ska vara över 5-8 grader i jorden. Ja ni förstår ju att det kan komma att dröja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar