måndag 13 maj 2013

Skugglikt









 
Plötsligt sken solen in och gjorde konstnärliga skuggor och effekter på väggen. Jag var reptilsnabb med kameran och tur var väl det, för solen gick i moln och hela effekten var borta.
 
Skuggan av en porslinsblomma och en kristallkrona på väggen. Nästan lika fint som porslinsblomman och kristallkronan på riktigt.
 
En gång har jag varit med om en camera obscura-effekt. Det var i Spanien och det var strålande solsken utomhus. Rullgardinen var neddragen till mitt rum men ett litet hål släppte in ljuset utifrån och skapade en effekt som är lik den som skapas i kameran där ljuset släpps genom slutaren och med speglar vänds och fastnar på film då slutaren stängs och öppnas.
 
Det som hände i mitt hotellrum var att jag låg i sängen och såg brottstycken av det som försiggick på gatan utanför. En blå bil körde upp och en person klev ur. En kvinna i röd klänning gick förbi. Bilar passerade. Det fantastiska var att allting projicerades upp och ned på min hotellrumsvägg. Det är camera obscura.
 
Jag har aldrig varit med om det igen.

2 kommentarer:

  1. Coolt, har aldrig sett Camera Obscura, men när vi var i Prag så såg jag en massa reklam om en sådan föreställning. Undrar vad man får se på en sådan? Upp å nedpåvända människor?

    SvaraRadera
  2. Ja det var lite speciellt att inse att det som rörde sig på väggen var det som försiggick ute på gatan. En föreställning med camera obscura? Den föreställningen skulle man ju vilja se.

    SvaraRadera