lördag 8 februari 2014

Bearnaisesås som jag gjort själv med mina egna händer!

Det har alltid känts som överkurs i matlagning att göra sin egen hemslagna bea. Vem vågar? Jo jag!
Jag gjorde det! Egen hemgjord bearnaisesås.


Här är ingredienserna. Egentligen ska man koka vinäger, hackad schalottenlök och vitpepparkorn och reducera till hälften. Sen ska det svalna och bla bla bla... Det tar för lång tid.


Smält smör.


Äggulor.


Finhackad lök, salt och dragon. Det går bra med färsk eller torkad.


Vinäger och vitpeppar.

Jag gjorde en fuskvariant och det gick! 

Jag hällde vinäger direkt på äggen och kryddade. Sen hällde jag det avsvalnade smöret i en riktigt fin stråle och vispade som en galning. Jag hällde och vispade, hällde och vispade och precis när jag tyckte att såsen såg perfekt ut så slutade jag. 

Sen smakade jag av och kryddade lite till. Det var då, när jag vispade de sista varven för att blanda ut kryddorna, som den skar sig. Den gick från att se superläcker ut till att se ut som gulnad keso på nolltid. Några väl valda svordomar undslapp mig.



Men beskåda detta!

Jag googlade helt enkelt "hemgjord bearnaise som skurit sig" och vips fick jag fram flera olika tips. Det som fungerade var att börja om. Ny äggula i ren bunke, vispa, sleva över den skurna såsen och vispa, sleva och vispa. Till sist fick jag kapitulera och inse att armstyrkan inte räckte. Den styrkan hade dock stavmixern. Snygg slät sås på nolltid.

(Nu när jag ätit den kan jag konstatera några saker. Dels att om man ska "rädda" skuren sås med ett nytt ägg måste man nog kompensera med lite mer olja eller smör, såsen blev nämligen ganska kompakt efter att ha varit i kylen. Lite äggig liksom. Dels att den trots sin relativa fulhet var god till den enorma entrecoten som låg på min tallrik. Himmel vilket fredagsmys!)

2 kommentarer:

  1. Mmm vad gott det är med riktig bearnaise! Och vad bra när den går att rädda! Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det godare än köpt!
    Kram

    SvaraRadera