fredag 14 februari 2014

Yes, I have seen the light...

...ungefär som John Belushi utropar i filmen Blues Brothers där de står längst bak i en kyrka och han sen gör volter hela vägen fram till altaret, lite så känns det men jag hoppar över volterna.


Jag har fått ett tips.

Ett tips från ett mycket seriöst håll, från en som är grundligt utbildad, från en som själv lever som han lär och som utan vinning tipsat mig att pröva LCHF-kost. Fast inte riktigt LCHF utan snäppet värre, snarare NCHF som innebär NO CARBS. Inga kolhydrater alls. Det kan bli svårt för kolhydrater ingår i så himla mycket, det finns till och med i kaffe, men jag ska bli väldigt noga med att läsa innehållsförteckningar och ge detta en chans i tre månader.

Jag har redan börjat vilket innebär att skafferiet är städat och ekar tomt efter all pasta, alla nudlar och allt vetemjöl, knäckebröd, Digestivekex och sånt. Det är glest på hyllorna men det innebär ju också att det är lättöverskådligt, det vi har där. Jag hann äta två semlor den här semmelsäsongen och mina smaklökar och mitt sinne för njutning kanske sörjer den tredje semlan lite grann, men mitt övriga jag struntar i den och fokuserar på de kommande tre månadernas kolhydratfria liv. Det ska bli spännande. Jag har provat LCHF förut så det är inte helt nytt för mig.

Jag återkommer efter tre månader med en utvärdering och hoppas kunna bocka av följande:

# inga sömnproblem, varken insomning, uppvaknande på natten eller dödstrött-zombie-varning på morgonen

# allmän känsla av att vara frisk och pigg med högre energinivå än idag

# viktminskning

# minskning av smärtnivåer i kroppen, inte lika ofta migrän

Kanske tillkommer ytterligare fördelar och bonuseffekter som jag inte ens kunnat förutse nu men det återstår att se. Jag kommer inte att skriva om min kosthållning i bloggen, det kommer inte att bli en matblogg eller en hälsoblogg eller en diet- och motionsblogg. Bloggen kommer att vara sig lik och om tre månader kommer utvärderingen bara. Då får vi se om jag har sett ljuset och är frälst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar