tisdag 4 februari 2014

Godispåse i min smak

Det här är rena lyxen tycker jag. Att gå in på bokhandeln och köpa fyra pocket och betala för tre. Att sen öppna kassen hemma och i godan ro välja vilken man ska börja att läsa, det är som att öppna en godispåse och välja godis. Hm, ska jag ta en seg eller en salt eller kanske en söt och hård?

Här är innehållet i min senaste godispåse:


Åh åtta godisbitar att välja mellan! Mmm, den goda, goda doften av böcker.

Nobelpristagaren i litteratur 2013, Alice Munro. Det kan bara bli bra läsning. Noveller liksom. Man hinner inte ens tröttna förrän det är färdigt. Snarare så att man vill ha mer och kanske tycker att det var för kort.

En gammal bok i nyutgåva, "Samhällsbärarna" och så en modern och ny av Fredrik Backman "En man som heter Ove". Jag är orolig att den ska vara lite som Hundraåringen... för då kommer jag inte gilla den. Men den som lever får se.

Kristian Gidlunds "I kroppen min" läser jag nog sist av dem alla. Jag måste uppbåda styrka och energi inför den boken. Jag har följt bloggen och vet att det är magiskt vackra texter som rymmer mycket sorg. Därför bör man nog stärka sig inför läsningen. Omslaget är sagolikt vackert. Bara det får mig att vilja läsa. Omslagen är väldigt viktiga, mycket viktigare än många tror. Tänk bara på januarilistans blogginlägg om den fulaste boken. Den lockar INTE till läsning, tycker jag. 

Men de här gör det med besked!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar