söndag 7 april 2013

Det blev ett dyrt fynd


En gång för många år sen gick jag in på en av mina favoritaffärer, en antikaffär som låg vid torget så när man ändå hade varit på biblioteket kunde man slinka in och titta lite på allt det fina. Just den här dagen stod den här fina lilla hyllan där och bara väntade på mig. Den blev min för 300 kronor, i mitt tycke ett fynd och jag stegade glatt iväg mot bilen vid torget. Jag la fyndet i bagaget och låste upp förarsidan för att åka hem.

På rutan satt en böteslapp. Parkeringstiden hade gått ut medan jag fyndade.

Nu minns jag inte riktigt hur höga böterna var men definitivt mer än jag just gett för mitt fynd kryddhyllan. Kanske 500 kronor, kanske 600 kronor, men hur som helst blev det ett dyrt fynd, det här jättefina gamla Rörstrandsporslinet som säkerligen funnits i så många hem genom så många år. Nu för tiden har både antikaffären och biblioteket flyttat men kryddhyllan har jag inte gjort mig av med. Jag har faktiskt nejlikor, kanel och vitpeppar i de små facken. Bara för att jag vill.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar