fredag 5 april 2013

Längtan efter värmen

Det här längtar jag efter!

Det här längtar jag efter så det nästan värker i mig. Sol och värme, salta havsbad och klorerat poolvatten, böcker och trevligt sällskap i skuggan under parasollet. Det kan precis lika gärna vara här hemma i Sverige om bara värmen vill infinna sig i sommar eller på en ö i Medelhavet eller längs någon kust mot Medelhavet.

Jag föreställer mig den varma luften, en svalkande bris då och då, solen som steker när man kommer ut ur skuggan. Plattorna som bränner under fotsulorna de få steg man måste ta tills man fått på sig sandaler och går till poolen. Det svalkande vattnet som omsluter mig medan jag spanar ut över det illande blå havet och den knivskarpa horisonten. Sen tillbaka till skuggan och solstolen och den goda boken. Om man släpper texten med blicken och tittar upp mot den klara molnfria himlen kan man höra barn som skrattar och plaskar i poolen. Ljud färdas lång väg över vatten.

För mig är det här den bästa avkopplingen från allt, att få låta timmarna gå utan att ha något mer planerat än att äta lite då och då, bada och slumra en stund och att få låta bokens värld ta över. Så underbart att bara låta mig uppslukas av en annan värld och inte bry mig om denna. Så underbart att veta att efter middagen kan vi gå en promenad när kvällsluften kommit och det är några grader svalare. Vi kan gå längs stranden eller längs dammiga vägar och lyssna på cikadorna som gnisslar i varje snår medan månen går upp och himlen mörknar snabbt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar