tisdag 2 september 2014

Söndag = utflykt igen

Jag, liksom många andra, är rätt dålig på att turista i min egen bygd. Att åka runt och upptäcka små pärlor och stora med för den delen, blir inte av så ofta.

Det kanske kan bli ändring på det nu när vi förra söndagen åkte till Smögen och den här söndagen åkte bara några få mil hemifrån. Vi får se vart vi åker nästa söndag.



I söndags åkte vi i alla fall, i strålande solsken den sista sommardagen enligt almanackan, till Naturum Victoriahuset intill Läckö slott.



Ett hus med rundade hörn.



Intressant utsida. Det råder delade meningar om huset är fult eller fint. Plockepinn sa någon. Jag tycker det är jättefint och roligt.



Huset smälter in fint i naturen runt omkring.



Insidan var lika fin. Trä. Stora fönster. Fårskinn.



Innertaket var innovativt. Flätad pil.



Här kunde man trycka på en knapp och få se fina kortfilmer om olika utflyktsmål och sevärdheter i Vänerlandskapet.



Sittvänlig pall för små barnrumpor.



Utsikten var fin. Det var skönt att vara på insidan den här dagen för det blåste rätt hårt ute.



Här hålls utbildningar och workshops för barn och unga som är intresserade av djur och natur.



Arbetsbänkar.



Ljuslådor med olika sorters djur som lever i sjön och på land.



En karta över hela sjön och städerna runt om. 



Sen fikade vi och jag valde en nötpaj som var fantastiskt god. Jag var så ivrig att jag darrade lite på handen när jag fotade.



Utsikten från restaurangen var verkligen fridfull. Det var snyggt avskalat och ändå väldigt trivsamt. Utanför står de snyggaste trädgårdsmöbler man kan tänka sig. 



Sen fortsatte vi vår utflyktsdag med att promenera till detta fina sagoslott. Det besöket blir ett eget inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar