tisdag 9 juli 2013

I en galax långt härifrån



Rymden har alltid fascinerat mig. Det är något visst med att försöka, jag säger försöka att få sin hjärna att ta in och begripa allt det som har med rymden att göra. 

Ljusår,ta bara en sån sak som ljusår, så långt ljuset färdas på ett år. ETT ÅR! Ljus färdas ju så snabbt att det mänskliga ögat inte hinner med. Det blir svårt att fatta hur långt ljuset hinner åka på ett helt år. Det är lätt att räkna ut matematiskt men inte riktigt lika lätt att mäta med tanken.

Det här med ljuset, stjärnorna som lyser på himlen en mörk vinternatt, det är ju gammalt ljus som har färdats länge för att komma till jorden och nå in i mina ögon. Ibland så länge att stjärnan redan har hunnit slockna eller förintas medan ljuset från den fortfarande färdas i universum. 

Det är just det att allt är så stort och oändligt och ofantligt i rymden som gör att jag tycker det är så svårt att förstå. Det är inte en klar gräns mellan jordens atmosfär och yttre rymden, det är inte en skarp kant utan densiteten i atmosfären bara tunnas ut ju längre bort från jorden man kommer. Det finns dock en så kallad Karmanlinje som ligger ca 100 kilometer över havet som skiljer farkosters luftfart från rymdfart. Hundra kilometer över havet, det är ju tio MIL ut i rymden. Det har jag läst i en bok om universum. Jag borde inte läsa såna böcker.

Många tror ju att det är perfekt vakuum i rymden men den innehåller en tunn gas och elektromagnetisk strålning. Troligen innehåller rymden även stora mängder mörk materia och mörk energi. Åh gud, vad är det? Vad ÄR det? Det stod ingen förklaring i boken! Jo, mörk materia är en TÄNKT form av materia som inte avger eller reflekterar strålning och därför inte kan observeras. Ja tjena, ni fattar hur svårt det är med rymden och att vara forskare av rymden. Man sitter och tittar i sina teleskop och allt de ser är gammalt som redan har hänt och det finns massor som de inte kan se men som de teoretiskt vet finns där och som de kan räkna på med matematiska formler. Skitjobbigt!

Nej jag måste verkligen sluta tänka på rymden.

Verkligen.

Sluta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar