fredag 12 juli 2013

Siffrorna glöder i mörkret



Hur kan det komma sig att jag är jättetrött när jag går och lägger mig men sen kan jag inte somna? Jag ligger och vrider och vänder på mig. Kudden är för hård, täcket för varmt och jag ligger inte skönt. 

När jag till sist somnar vaknar jag igen och ligger klarvaken och stirrar ut i mörkret. Väckarklockans siffror glöder rött i mörkret och jag räknar ut hur länge jag hinner sova om jag somnar om med detsamma. Det gör jag förstås inte för när jag väl börjar tänka så stressar jag upp mig över hur lite sömn jag ska hinna med innan det är dags att gå upp. 

Sen somnar jag såklart till sist av utmattning och vaknar INNAN klockan ringer. Va i hällvitte? Sen är jag trött och gäspar hela dagen och måste dricka kaffe och längtar till kvällen då jag äntligen ska få gå och lägga mig och när jag väl gör det kan jag inte somna! Vrider och vänder, kudden hård, täcket varmt, ligger inte skönt. 

Vad ska jag göra? Vad kan jag rimligen ta till för knep som kan fungera? 

2 kommentarer:

  1. Räkna. Inte får, bara räkna- 1 2 3 4 ... Tillräckligt hjärndött för att kunna somna ifrån, tillräckligt tankekrävande för att stoppa tankesnurror.

    SvaraRadera
  2. Tack det ska jag prova. Ibland går jag upp och läser något riktigt tråkigt en stund. Sportdelen ;) i nån tidning eller börskurserna kanske. Då blir man trött och kan gå tillbaka till sängen och börja om.

    SvaraRadera