onsdag 27 november 2013

Åsså en kaffe på det


Mitt behov av kaffe är stort. Jag erkänner mitt beroende, jag började tidigt och har aldrig slutat, inte ens haft ett uppehåll. 

Jag har provat mig igenom många sorters kaffe och kaffetrender men står fast vid att vanligt bryggkaffe med en stor skvätt mjölk är det bästa. Om allt är optimalt ska kaffet vara mörkrostat och allra helst handbryggt, att jag själv får hälla det varma vattnet genom kaffet i filtret och ned i kopp eller kanna. Fast det duger allt med kaffebryggare också. Helst ska mjölken vara värmd och hällas i varm kopp först och sen hälls kaffet i mjölken. Fast oftast tar jag kall mjölk och det duger allt det också. Färgen ska vara mörkare än kaffet på bilden, mer mjölkchokladbrun, nougatbrun och det ska absolut inte vara socker i kaffet.

Petigt?

Tja, sen ska ju koppen vara fin och god att dricka ur och tillbehören är också viktiga. Det ska gärna vara en god macka, en smaskig kaka eller bulle eller kanske en fin pralin med mörk choklad.

Petigt var det?

Ja kanske, men om jag nu ska njuta av och dricka ett antal koppar kaffe per dag så ska de vara riktigt jäkla goda koppar kaffe. Annars kan jag lika gärna låta bli.

2 kommentarer:

  1. Klart det ska vara petigt. Jag är lika dan. Anars kan det vara. Inget slentriankaffe som stått i någon gammal kanna... Kram!

    SvaraRadera
  2. Ha ha slentriankaffe! Den var bra. Nej slentriankaffe går bort, likaså pulverkaffe för min del.

    SvaraRadera