torsdag 14 november 2013

Jag måste dricka ett glas vin och städa


Jag anammar gärna den forskning som visat att 1-2 deciliter vin om dagen är hälsobefrämjande för att vinet innehåller antioxidanter och är bra för att hålla halten av blodfetter låg. Bra för hjärtat och kärlen och bra för själen att dricka några klunkar gott vin.


Därmed inte sagt att jag följer rådet och dricker vin varenda dag, men man måste inte vänta till fredag kväll eller lördag kväll för att ta ett glas. Om man vill dricker man vin till falukorven en tisdag kväll. 

Dessutom vill jag bara ösa lite galla över ordet MÅSTE som ju är så otroligt negativt laddat tycker jag. Man måste ingenting, men man kan välja att göra eller inte göra. Man måste inte dricka vin, man väljer att göra det. Om man aktivt försöker komma ihåg att byta ut MÅSTE om VÄLJER ATT så ska ni se vad mycket härligare livet blir. Det ger en viss lättnad att ändra tankesätt och plötsligt måste man inte längre nånting, men man väljer att göra, eller inte göra.

"Jag måste städa" - usch och fy så hemskt det låter, så obönhörligt och det låter som man inte bara måste städa utan att det ska ske nu meddetsamma med en befallande ton. 
                                                           
"Jag väljer att städa" - nu låter det genast snällare, att få välja själv, jag kanske städar här om en stund, när jag druckit kaffe. Eller jag kanske dricker kaffe när jag städat. Valmöjligheter och alternativ, det gillar jag.

Hjärnan och kroppen mår inte bara bra av den där slurken vin, de båda mår bra av att man är snäll mot sig själv och inte beordrar och befaller. 

Så ta en klunk vin, om ni väljer det, och städa om ni väljer det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar