onsdag 12 mars 2014

Då var det dags igen, blommor, växter, insekter och ni andra i naturen, nu kommer jag ut med kameran i högsta hugg



Ett helt knippe bländvita snödroppar med rötterna i torrt fjolårsgräs, i solskenet intill en fnasig trädstam. Jag krattar och städar i trädgården på våren och låter allt falla och vissna på hösten. Det blir näring åt jorden och ett täcke som skyddar mot kyla och is. Det är allt lite roligare att kratta löv och knipsa torra kvistar när vårsolen skiner, koltrast och talgoxe sjunger och man kan dricka kaffe ute i trädgården.




Humlan, det måste väl vara den sötaste söta av alla insekter? Kolla in hans supersöta gripklofötter. 
Jag såg två fjärilar idag också, som flög sådär om varandra hela tiden. Jag vet inte om det är en slags parningsdans men de var i alla fall så snabba iväg att jag inte hann fram med kameran.




Ja växtkraften är det då rakt inget fel på när vårsolen lyser och värmen hjälper till. Det är nästan lika trångt om midjan för den här tulpanen som för äpplet jag skrev om i höstas, eller hur?

Växterna är tillbaks, naturen är på gång, fåglarna kvittrar och blomknopparna börjar synas och jag bara älskar det. Jippi och hjula-på-gräsmattan för våren!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar