tisdag 11 mars 2014

Mig är det inte synd om, jag är på väg


Om man ska använda sig av en modern klyscha kan man ju säga att man ska se på livet som om man åker bil. Vindrutan för att se framåt är jättestor medan backspegeln för att se bakåt är rätt så liten. Man ska alltså inte ägna så mycket tid åt att älta sånt som varit och istället se framåt.

Joråsåatte....

Då gör jag så nu och ser framåt med stora ögon genom stor bred ruta och slänger bara nån nonchalant blick bakåt då och då.

Fast ofta, ofta återvänder jag till det som var bra med "förr i världen". Det finns ju oceaner av härliga och goda minnen att ösa ur. Det försöker jag göra så ofta jag kan för jag tror att det är bra att styra in sin hjärna och sitt tänkande på positiva och trevliga tankar och minnen istället för att låsa sina tankebanor i negativitet och nedåtgående spiraler. Det är ingenting som händer med självklarhet utan man får aktivt jobba på att styra tankemönstret mot positivitet och inte falla in i "migärdetsyndom"-tankar.

Men mig är det inte synd om!

Alls.

Det finns andra som det är mycket mer synd om.

Alltid.

Det finns de vars barn har dött, det finns de som just har kommit hem och sett hela sitt hus stå i lågor och allt har brunnit upp. Det finns de som bor i plåtskjul och bara har smutsigt vatten att tillgå. Det finns de som just fått en svår sjukdom och står inför hemska och smärtsamma behandlingar och operationer för att i bästa fall förlänga livet en aning. Det finns barn som är föräldralösa och otrygga och måste arbeta långa dagar i mörka fabriker för en skitsumma pengar. Det finns de som arbetar i oerhört farliga omgivningar och som när som helst riskerar att bli skjuten på öppen gata som den svenske utrikeskorrespondenten Nils Horner blev i morse.

Det finns många andra som det är mycket mer synd om än mig.

Alltid.

Jag har många fantastiska människor och händelser omkring mig och framför mig. Det händer stora och spännande saker i mars. Stora och härliga saker i april. Sen kommer våren och sen väntar förhoppningsvis en semester, en Europaturné genom vackra och omväxlande landskap med en underbar man. Vi kommer troligen skratta jättemycket och jätteofta, äta god mat och dricka goda drycker, läsa många böcker och sola under ett parasoll på en varm, välkomnande sandstrand, sova gott i hotellsängar, se intressanta sevärdheter och andra roligheter och bara i största allmänhet fira att vi har varandra.



Vindrutan framåt är JÄTTESTOR.
Kanske lite mulet för över men solen är ju alltid där bakom molnen. Efter regn kommer solsken och så vidare. Huvudet upp och fötterna ned. Ja ni vet, klyschorna som är så härliga att ta till ibland.


2 kommentarer:

  1. Det är bara att bryta ihop och komma igen... Jag hejjar på dig Helena, alltid och i alla väder. Superkram.

    SvaraRadera
  2. Tack Susanne, det är skönt att veta. Fast jag har inget brytaihop-behov. Kommer igen direkt istället. Superkram till dig.

    SvaraRadera