lördag 1 mars 2014

Släktforskning

När jag gick i gymnasiet släktforskade jag som specialarbete. Nu har min pappa pratat om att börja släktforska och gå med i en förening och då slog det mig att jag har min pärm kvar.
Jag hämtade den för att kunna lämna över den till honom och tittade såklart igenom allt material och jösses vad många foton på släktingar, gamla pass och körkort, bouppteckningar och vykort och julkort det fanns i den pärmen! Jag hade glömt bort hur mycket material jag faktiskt hade. Det var en rolig stund att gå igenom alla sidorna och minnas alla människor som sakerna tillhört en gång. Nu har jag precis kommit hem efter att ha lämnat allt material hos pappa och vi har tittat på nästan allt och pratat om alla släktingar och foton. Nu tar han över forskningen ett tag.

Jag hittade bland annat min farmors mor och fars pass. På den tiden hade makar gemensamt pass.


På slutet av 30-talet åkte de på en spännande resa genom ett minst sagt skakigt Europa. Andra världskriget startade bara två månader efter deras hemkomst.


De åkte på den tidens sällskapsresa med tåg genom Europa till Budapest. Såklart fanns det en passagerarförteckning.


Handskrivet pass. Vacker snirklig handstil.


Signalement måste ju finnas med i passet. På många språk dessutom.


Och foton förstås. Och deras underskrifter.


Det fanns undantag inskrivna i passet. Man fick inte resa till Spanien. Man fick inte ta anställning med lön i Frankrike.


Och stämplarna i passet, du milde himmel, svastikan! De åkte genom det nazistiska Tyskland och fick hakkorsstämplar med sig hem som bevarats åt eftervärlden ända till nu när jag och pappa idag bläddrar i passet och ser dem. Tänk om de hade vetat vad som väntade!


Visum för att komma in i Ungern och se Budapest.


Ja ni förstår att det var spännande att bläddra i alla dokument och foton. Pärmen är sprängfylld med material så ni får se mer en annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar