lördag 15 mars 2014

Hotellfrukost och folk i matsal



Jag vaknade av att solen gick upp över Göteborg. Solstrålar rakt på min kudde. Härligt!
Janne hade redan åkt mot Skåne så jag gick ned för att äta hotellfrukost, detta underbara fenomen.


Ja ni ser ju! Bacon, ägg, grönsaker, rostbiff, skinka och ost. Kaffe.

Men - det var inte så gott. Det lyste budget rakt igenom alltihop. Billiga köttbullar och prinskorvar. Konstig orökt smak på baconet. Vattniga ägg, mosig tomat. Men kaffet var finfint.


Det är lyxigt att läsa tjock tidning på helgen. Där jag bor har vi bara tidning måndag, onsdag och fredag. Mer händer inte?


Jag struntade i den varma maten och åt yoghurt med nötter och tranbär. Det var gott såklart. Hur kan det misslyckas liksom?

Under frukosten satt jag bara och funderade över folk. Hur en del gör och är i en frukostmatsal på ett hotell. 

Barnfamilj där mamman pratar aningens högt och alla hör vad hon säger. Det rör minsta barnets blöjor. Äldsta dottern, 5-6 år säger något till mamman varpå mamman sliter upp dotterns tröja och fingranskar ryggen. "Nejdå alla skorpor ser torra ut så du smittar inte", säger mamman. 

Mmm, hallå matlust!

Dam i cirka 50+-åldern kommer till frukost iförd Onepiece och gympaskor. Rufsig och ganska nyuppstigen. Jorå det är nog så att en del gör likhetstecken mellan hemmaisittegetkök och hotellfrukosten. Hon gick och hostade sådär lagom ouppfostrat rakt ut. 

Skönt att hon kände sig så hemma tänkte jag och tog kaffe och tidning med upp på rummet. 

En man pratade också för högt om sitt jobb och raljerade över de personer han jobbade med som hade "genetiska defekter och dåliga gener från föräldrarna". Barnen hade lite "såna där bokstavskombinationer" som han sa. Jag glodde surt på honom men han var fullt upptagen med att prata. Sen gick han. Skönt. Han borde byta jobb!

Det var även improviserat bollhav med kuddarna i en soffa i matsalen. Men att barn leker hör till. Det är de vuxna som ska sätta gränser. Och när de vuxna inte förmår det, eller inte själva känner gränser, det är då det blir lite vilda västern ibland. 

Barn är barn!

Vuxna, tja en del växte nog inte upp!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar