torsdag 27 mars 2014

Dag två - eftermiddag

Pret a Manger, stället vi fikade på första dagen i London verkade ha lokaler i varenda gathörn. Vi hittade en mittemot Fortnum & Mason och tog fikalunch innan vi gick in där för att imponeras och kanske shoppa. Delikatesshyllan har ni ju redan sett!

Jisses vilken skillnad mot ICA eller Coop hemma. Här röd heltäckningsmatta och kristallkronor och färgkoordinerade varor i alla hyllorna.

På teavdelningen kan man lyfta på locket till tjusiga glaskannor och lukta på de olika tesorterna. Varje kanna står i en förgylld tavelram och är inbäddad i röd sammet. Herregud så tjusigt.

De har sitt eget märke på alla varor, förpackade i så himla snygga burkar och kartonger och förpackningar. Här milt gröna teburkar.

Och brunrosa och rosa burkar precis intill de gröna. Snyggt.

Personalen, ja de som var män, var klädda i frack. 

En karusellkakburk som snurrar när man vrider upp den. Klart man vill ha!

Påskgodis eftersom påsken är i antågande. 

Ett jättestort chokladägg. En presentförpackning som heter duga.

Stilton, en god engelsk ost.

Färgmatchat igen.

Jag letade efter Mackmyra i whiskyhyllan men hittade ingen. 

Men man kan köpa umami, den femte smaken förutom sött, salt, beskt och surt.

Så kom jag till kryddhyllan och det var ju ljuvligt. Massor av goda kryddor i skitsnygga burkar. Eftersom jag hade väldigt begränsat utrymme i resväskan nöjde jag mig med en burk. Röd. Exklusivt innehåll. Ni ska få se så småningom.

Marmeladhyllan.

En trappa ned till livsmedelsavdelningen.


Teerna igen.

När vi handlat några dyra och kanske lite onödiga saker gick vi vidare och hamnade i de riktigt dyra boutiquernas kvarter. Trevliga kvarter om man hade haft en miljon eller två att spendera.

Tiffany hade ju fina juveler i sina skyltfönster. Inga prislappar dock. Fast jag skulle ändå inte ha nån diamantring idag.

Vi gick på pub istället för att vila fötterna en stund. 

Engelsk öl, lite rött och glass till barnet som så tappert kämpade och gick jämna steg med de vuxna när vi shoppade.

Puben hette Shakespeare´s Head. Det passade mig bra eftersom jag gillar Shakespeare och att gå på pub.

Sen gick vi en lång stund i Hyde Park och den minsta i ressällskapet fick leka av sig i en jättefin lekpark där hon direkt fick en engelsk flicka som lekkamrat. Tänk så härligt det är när man är liten. Två små flickor tittar på varandra, ler lite och börjar leka. En springer och den andra följer efter. Sen vänder de och den som sprang först får jaga efter den andra. De gungar och skrattar och söker ögonkontakt med varandra. De kan inte utbyta ett enda ord men är ändå vänner direkt. Fint! Mer sånt i världen.

Göllig grå engelsk ekorre. Tio sekunder senare satt han jättenära oss nere på marken och mitt batteri la av. 

Så kan det gå här i världen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar