söndag 23 mars 2014

Dag ett i London - förmiddag

Efter en god natts sömn i riktigt sköna hotellsängar och en kontinental frukost var det dags att ge sig ut i vimlet. Fast vi gick ut lite löst och gick till parken först.


Eftersom vårt hotell låg precis vid Hyde Park gick vi dit såklart. Där kunde vi promenera bland träd istället för att trängas på trottoarerna på väg in mot Marble Arch. 

En liten stege behövs till änderna så de bekvämt kan ta sig upp och ned ur dammarna. Tja, jag vet inte, jag trodde änder hade vingar men...

Fantastiskt tjusiga och överdådigt utsirade urnor.

Ett litet hus som visade sig vara privat. Nån bor alltså mitt i den stora parken! Jag skulle nog ha haft högre staket om jag hade bott i det huset.

Vårblommorna var utplanterade och hade slagit ut. Påskliljor och primula.


Sen kom vi fram till monumentet "Animals in war" som hyllar alla djur som deltagit i krig och dragit eller burit utrustning. Här ser man hur de är nedtyngda av uppgiften och går med tunga steg.

När de kommer ut på andra sidan är de fria och lyckliga och går med lätta steg igen. Det var ett fint monument som vi tyckte om allihop. 

De klassiska röda telefonkioskerna hade fått sällskap av svarta med WiFi. Himla bra.

Marble Arch. Man får ju anta att det är gjort av marmor.

Ett jättestort hästhuvud på gräsmattan intill Marble Arch.

Jag gick närmare, trots alla duvorna. Dem gillar jag inte så värst. Inte när de är så många och flaxar upp i flock. 

Konstverket är av brons och heter " Horse at water" av Nic Fiddian Green från 2010.

Sen var det dags för lunchfika på Pret a Manger där de hade goda och ekologiska produkter som kaffe, mackor, soppor och chocolate moose för den som var sugen på nåt sött.

Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar