tisdag 25 mars 2014

Dag två i London - förmiddag


Kontinental frukost. Det kan ibland innebära rostat bröd, marmelad och juice som egentligen är saft. Men här fanns det grekisk yoghurt, färsk fruktsallad, ägg, olika sorters bröd och wienerbröd och kaffet, det viktigaste på hela frukosten, var riktigt gott. Vi hade eget  frukostrum och egen servitris så vi kände oss lite som VIP-gäster.

En lugn stund i en fåtölj i receptionen med The Times medan de andra gör sig redo för en dag på stan.


Vi tog en taxi till London Eye, det jättestora hjulet som är en turistmagnet med dyra biljetter och vidunderlig utsikt. 135 meter högt och 40 kilometers utsikt. Skulle jag våga, jag som är så höjdrädd? Min syster tvekade mer än jag.


Jo men konstruktionen såg stabil ut. Tjocka stålbalkar och vajrar. Det skulle nog gå bra.

Jag vågade. Nu är vi på väg upp.



Det var nära till Big Ben.

Iiiih, lite högt var det allt. Är vi så högt upp att man kan se jordens rundning?Visst är horisonten böjd? Det blåste mycket den här dagen och det svajade lite i vår gondol högst uppe på toppen. 

Men det var värt fjärilarna i magen. Den utsikten! Det var ganska bra sikt så vi såg nog nästan alla 40 kilometrarna och tog massor av foton ur olika vinklar och väderstreck.

Themsen bort mot Towern och Tower bridge.

Nu är vi på väg ned igen.


Det ser väldigt stort ut när man ser det på håll. I en av de där små kapslarna åkte vi och det var nog 20 personer i varje, kanske 25.

Nere på marken och lite närmre Big Ben. Väldigt pampig och mycket guld. Egentligen heter klocktornet Elizabeth Tower men det tror jag knappt nån säger.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar