söndag 16 mars 2014

Ond bråd död, troligen


En jättehög av fjädrar, svarta som från en kaja eller kanske en skata.
Smala vita skelettdelar och ännu mer fjädrar en bit bort.





Jag undrar vad det är för drama som utspelat sig i vår trädgård bara några meter från vårt sovrumsfönster. Vem har dödat den svarta fågeln?
Åt någon upp allt som gick att äta och lämnade bara fjädrar och några få ben?
Var det grannens katt?
Var det en ännu större fågel än den svarta?

Det var troligen ond bråd död som föregicks av jakt, slagsmål och ett dödligt hugg eller bett.
Spännande att föreställa sig vad som händer ute i en alldeles fredlig villaträdgård när man inte själv är där. Det får mig att vilja ha övervakningskameror, såna där rörelsedetektorer som hoppar igång av minsta rörelse. Vem vet vad man skulle få se då?

Vi har ju till och med sett en grävling på andra sidan trottoaren en fin sommarkväll! Snacka om att vi blev förvånade, både jag och min sambo, men kanske framför allt grävlingen. Den stannade upp i steget och frös. Jag stirrade på den och tänkte: " Fy viken ful och raggig katt" innan jag insåg att det var en grävling. 
Sen vände den och gick tillbaka in på grannarnas gård. Jag vågade inte ha altandörren öppen på flera veckor för jag tänkte bara att grävlingen skulle komma tillbaka och gå in hos oss. Åh hemska tanke. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar