söndag 5 oktober 2014

Härligt återseende

Min moster och hennes man kom på kort men intensivt besök från Schweiz.
Det var ju bara några månader sen vi lämnade dem och vinkade hej då efter några härliga dagar där i juli. Ändå var det jätteroligt att få ses så snart igen!



Som vanligt när vi ses i familjen går det ut på att äta och prata.
Kyckling, sallad, ris, tzatsiki, oliver, soltorkade tomater, fetaost och gott vin. Kaffe och tårta på det och mera prat såklart.

Sen åkte vi hem till min syster för att sova och såg en Hummerlimousin! Det är inte varje dag.


Morgonen efter var det dags för gemensam frukost, dags att äta igen alltså. Prata jättemycket gjorde vi också. Vi hann med att prata om väder och vind, växter, krisen i Syrien, läget i Irak, visumansökningar och hur krångligt det kan vara, hälsoproblem som gått över och såna som är kvar, utbildning, nya jobb och gamla, novelltävlingar, fotografering, fåglar, sånt som hänt för länge sen, sånt som hänt nyss.....ja ni vet hur det blir när man är några stycken och alla pratar med alla om allt. Stökigt och roligt. 

Dessutom pratar vi ju svenska, engelska, franska och arabiska om vartannat. Ja alla pratar inte alla språken men tillsammans blir det så. Det blir ju lite lustigt när jag plötsligt vänder mig till min femåriga systerdotter och på engelska frågar henne om hon vill ha mer mat.



På en köksbänk låg en tonfiskklocka. Ja men så rimligt.



Min mosters man hade bakat och tagit med kakorna på flyget. Kanske lite smuliga och inte ett kokboksfoto, men himmel vilka kakor. God kakbotten, kola i mitten och choklad uppepå. Det kommer recept på dem längre fram.



En sked honung kan också inleda en frukost.



Snart frukost.



Här är vinet vi drack. Riktigt bra till kycklingen.



När man är liten är det helt naturligt att avvika från festen, pratet och fikandet och gå och ta sig ett bad istället. Skrumpen men lycklig kom hon upp efter över en timme i vattnet. Dessutom spelade vi memoryspel och ritade och hade fri lek i vardagsrummet.

Jag var inte så skrumpen men väldigt lycklig när vi åkte hemåt efter ett dygn med familjen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar