måndag 27 oktober 2014

I en rysk mataffär

Det låg en supermarket i kvarteret intill hotellet. Så vi begav oss dit för att se oss om och kanske handla något.


Rysk kaviar. 

Det fanns en hel kyldisk full. 

Det hade jag ju förväntat mig.



Det var dyrt med det svarta guldet även i Ryssland. Den högra prislappen säger 8 714 rubel vilket är över 1 700 svenska kronor för en liten burk. 

Njae, jag avstår nog från köp.




Makrill.

Skivad.

18 kronor.



Tortellini, styckfryst. Bara att skopa upp i plastpåse och väga. De såg rysligt osmakliga ut tyckte jag, men folk skopade glatt upp och köpte med hem. De kanske är goda tillagade?



Färdiga kåldolmar, pannbiffar och skivad korv. Också de styckfrysta. Bara att skopa upp. Inget skyddslock över, bara att hosta ut sina baciller och gå vidare. Inte helt ok tycker jag men jag kanske är överkänslig. Det är ju fryst och ska upphettas, eller hur. Men jag hade aldrig köpt de där iskalla fabriksformade pannbiffarna med frostskorpa på. 



Rejäla korvar! De verkar gilla korv de där ryssarna, det fanns en stor kyldisk fylld med korvar av alla de slag i den här affären. Just den här var tjockare än falukorv, mer som en överarm. 

Imponerande.



Ännu fler korvar.



Det var bara att kroka av och lägga i kundvagnen. 

Det var oklart vad de smakade och innehöll. 

Alla etiketter var ju på ryska.

 Svårläst. De har många fler bokstäver än vi.



Det obligatoriska tidningsstället vid kassorna. Dagstidningar och veckotidningar. Det stod ingenting om nån ubåt som var på vift i svenska vatten. Eller vänta, det vet ju inte jag. Men de sa ingenting på nyheterna. Inte som jag uppfattade i alla fall. De hade inga ubåtar på bild samtidigt som nyhetsuppläsaren pratade.



Det var en mycket välsorterad affär!

Jo, ni ser rätt!



Man kunde köpa dubbdäck samtidigt som man köpte mjölk, tomater och gurka.

Praktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar