tisdag 14 oktober 2014

Visum och valuta

Här har det kommit spännande post från ryska ambassaden i Stockholm.

De har gett oss turistvisum för att åka till Ryssland. Det ska bli väldigt spännande och lite otäckt och jätteroligt på samma gång. Jag har aldrig varit där och kommer förmodligen aldrig att åka dit i framtiden heller. Man sitter inte så ofta och planerar semester och säger "Ja, jag vet, det blir Ryssland den här gången".  Så det är nu eller aldrig.

Jag känner mig, trots detta roliga att komma ut och resa och se sig om i världen, inte så lite kluven till att åka dit för Ryssland är ju å ena sidan ett land med gamla anor, massor av arkitektur och museer och ett enormt världsarv, men å andra sidan ett land med diskutabel regim och en blodig historia som fortsätter ända in i nutid med tanke på vad som händer i Ukraina.

Vi ska resa till St Petersburg och jag hoppas kunna besöka Eremitaget som är ett av världens största konstmuseer, åka på guidad tur genom staden som kallas Rysslands Venedig, äta ryska specialiteter, eventuellt shoppa om jag hittar något som känns betydelsefullt och värt att köpa och också heja på min make som ska spela en tävling.

Vi har växlat till oss rubel. Dags att vässa till ryskan nu då.*



Det är ju alltid lite krångligt med andra valutor. Hur mycket är de värda nu igen?
Här är ryska rubel och om man stryker sista nollan och tar summan gånger två så vet man ganska precis att den översta högen med sedlar är värda tusen kronor styck, De andra högarna är småpengar och har ett värde som mynt här hemma.


* Plugga några ord jag vill kunna, tillsammans med min personlige lärare Google Translate.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar