onsdag 15 oktober 2014

Tre filmer

Vi hyrde film. Det är ju inte så värst mycket på tv som vi vill se, så då får det bli hyrfilm ibland.

Jag blev lite full i skratt för jag tänkte på förr i tiden då man gick till videobutiken och hyrde både film, på VHS och en moviebox att se dem på. Då hade ju långt i från varje hushåll en egen video. Det var tider det. Nu är allt det förlegat och videofilmer säljs för en tia på loppisar. Jag har nog tre eller fyra papperskassar fulla med köpefilmer och inspelade filmer. Än så länge har jag sparat dem, lite nostalgi inblandat där skulle jag tro. Än så länge fungerar videospelaren också även om den kanske dammat igen vid det här laget.

Att cykla iväg och hyra film, om än på DVD, är kanske också på väg att dö ut. Numera finns ju så många sätt att se film på nätet. Men vi gjorde så i alla fall, cyklade iväg och hämtade hyrfilm.

De här filmerna blev det.



Gillar man Pirates of the Caribbean-filmerna gillar man nog den här. Gore Verbinski regisserar. 

Mycket action, lite rolig, lite spännande, lite övernaturlig. Ett minus för att den är hela 2,5 timme lång. Hallå, kill your darlings! Emellanåt är det lite för långa scener som gott hade kunnat klippas tightare och inte få så mycket utrymme.



Wes Anderson regisserar en udda och härlig film som i ett högt tempo berättar en historia om en annorlunda vänskap mellan en portier och en piccolo på hotellet Grand Budapest. Rollistan är fin med Ralph Fiennes, F Murray Abraham, Willem Dafoe, Jeff Goldblum, Harvey Keitel, Tilda Swinton och Owen Wilson. Filmen är udda i sin scensättning och miljöer och härlig i sin galenhet och med sina snabba repliker och klipp. 

Det här är en film i min smak. 

Den här måste jag se om!



Based on a true story står det på baksidan. Ett sånt uttalande gällande film ska alltid tas med en nypa salt. Vems sanning och vilken sanning och hur mycket av den berättas i filmen? 

Nåja, Monumentens män handlar om en grupp amerikanska arkitekter, konstnärer och konsthistoriker som får i uppdrag att ge sig ut i andra världskrigets Europa för att rädda konstskatter undan nazisterna och återlämna dem till sina rättmätiga ägare. Bra rollista även i den här filmen. 

Det är inte en krigsfilm även om strider förekommer och det är inte en film om konst även om det förekommer kända konstföremål och tavlor.

Jag gillade den just därför. 

Lite av varje liksom.


2 kommentarer:

  1. Håller med dig om Budapest Hotel, den var helt fantastisk, men så är jag väldigt svag för Wes Anderson över huvud taget. :-) Vad gäller The Lone Ranger så gillade jag inte den, stängde till och med av efter nån halvtimma- Tyckte det blev lite buskis över det hela... The Monuments Men gillade jag förutom flaggviftandet i slutet när de hade hängt upp flaggan över den sprängda grottingången... :-)

    SvaraRadera
  2. EVENTUELL SPOILERVARNING PÅ NÅGON AV FILMERNA!!
    Och jag håller med dig! Budapest Hotel måste jag se om. Den hade ju ett härligt tempo och bara man drack en klunk te hade man missat en viktig replik och någon snyggt arrangerad scen med ledtrådar och roligheter.
    Lone Ranger har vi bara sett halva, det är lite buskis och fjanterier men jag har svårt för att inte se klart en film. Måste se slutet ikväll och få veta hur det går.
    Precis som du säger apropå slut så blev det ju sådär härligt amerikanskt tårdrypande i Monuments Men att de hann före ryssarna och hängde upp sin flagga. Suck.

    SvaraRadera