onsdag 16 april 2014

16. Förpackning

Jag tycker att det är bra med en förpackning som går att återvinna och som kan bli en ny förpackning. Det tär inte på vår miljö och vår jord att göra om glas till nytt glas eller plast till ny plast, inte på samma sätt som att ständigt tillverka nytt och slänga det gamla i högar som vi sen täcker med jord och låtsas som om de inte finns.


Glasförpackningar är bra. De smälts ned till ny glasmassa och blir nya förpackningar. Metallocket återvinns också och blir ny metall till lock och korkar. Bra.


Metallförpackningar är också bra. De håller i en evighet i skafferiet och när innehållet är slut, som i detta fall te, kan man hälla i nytt te och använda burken livet ut. Förmodligen håller de i flera livstider för det är ju inget stort slitage på en teburk.

Mina gamla plåtburkar som jag skrev om för några dagar sen, har hängt med i flera generationer och de kommer hålla många många generationer framöver. Deras största fiende är rost som ju tyvärr kan angripa dem om de inte diskas och torkas noga eller om de står i lätt fuktig miljö. Dessutom är de ju så himla vackra jämfört med många förpackningar av modernt snitt.


Det här däremot övergår mitt förstånd. Styckvis plastförpackade små godisbitar instoppade i ytterligare en plastförpackning!? Varför var de små kolorna tvungna att få ett eget individuellt överdrag? Slöseri med resurser tycker jag. Dessutom är förpackningen och omslaget ganska fult och står sig slätt jämfört med en gammal plåtburk.

Annars är plastförpackningar nu för tiden också mycket bättre än förr. Många plaster är förnyelsebara, återvinningsbara och nedbrytningsbara och ska ju också följa med till återvinningsstationer för sortering. Bra! Plast blir ju också ny plast istället för att man ska utvinna och förädla den ändliga resursen olja till nya plastförpackningar.

Trots att vi svenskar är ganska duktiga på att sopsortera och återvinna skulle jag önska att det blev en än större förbättring. Det vore också bra om så många kommuner som möjligt kan införa kompostsortering och förädla till biogas. I en del småkommuner som till exempel Nora har man grönt sopkärl för brännbart avfall och brunt kärl för kompost. Det väntar jag på med iver i min egen kommun som ändå slår sig för bröstet och kallar sig för en välkomnande och hållbar kommun. Med hållbar tycker jag man kan räkna in att hushållen separerar kompost och kommunen förädlar till biogas. Det tycker jag också skulle kännas välkomnande med tanke på kommande generationer. 

Nu kom jag visst bort lite från ursprungsämnet förpackning.

Intressant ämne ändå, förpackningar, sopsortering och kompostering. Jag låter som en liten skogsmulle. Det är jag stolt över.

Sopsortera mera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar